HigerChoob.com - لوگو هیگر چوب

بهترین رنگ کمد دیواری برای اتاق خواب

بهترین رنگ کمد دیواری برای اتاق خواب

برای انتخاب بهترین رنگ کمددیواری، به نکات بسیاری باید توجه داشت. کمد دیواری یک المان مهم، کاربردی و متداول در اتاق خواب است که در سایزها، مدل‌ها، طرح‌ها، رنگ‌ها و… مختلفی در اتاق‌خواب اجرا می‌شود.

از آنجایی که کمددیواری عموما از حجم قابل‌توجهی برخوردار است به همین دلیل از نظر بصری کاملا در معرض دید و مورد توجه می‌باشد؛ ازاین‌رو نمی‌توان نسبت به آن بی‌اهمیت بود.

همانطور که می‌دانید رنگ در علم روانشناسی و به تبع آن هنر دکوراسیون داخلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین رنگ کمددیواری نیز نتنها در دکور اتاق اثر ویژه‌ای دارد بلکه از نظر روانشناسی نیز بر فرد ساکن اتاق تاثیرگذار است.

بنابراین لازم است در انتخاب رنگ کمددیواری به عنوان یک المان بزرگ در اتاق‌خواب دقت فراوانی داشته باشید؛ به این منظور بهتر است به موارد زیر دقت کنید.

توجه به ویژگی‌های فرد

اولین فاکتوری که در انتخاب رنگ کمددیواری باید به آن توجه کنید این است که کمددیواری در اتاق چه فردی قرار دارد؛ قطعا جنسیت، سن و فاکتورهایی مانند زوج بودن در انتخاب رنگ حائز اهمیت هستند.

برای مثال در مورد اتاق کودک اگر اتاق دخترانه باشد دست شما برای انتخاب رنگ‌های ملیح و فانتزی مانند صورتی، بنفش و… باز است.

در مثالی دیگر برای اتاق یک پسر نوجوان احتمالا تمایل به سمت رنگ‌های که حالت اسپرت یا خنثی‌تری دارند مانند نوک‌مدادی، طوسی، مشکی و… بیشتر است.

در اتاق یک زوج جوان رنگ‌های ملایم و روشن مانند سفید، کرم و… و در اتاق یک فرد مسن احتمالا تمایل به سمت رنگ‌های گرم و اصیل مانند قهوه‌ای، استخوانی و… بیشتر است.

اگرچه رنگ دکوراسیون را نباید به جنسیت و سن محدود کرد اما بطور کلی اگر رنگ کمد با ویژگی‌های فردی صاحب اتاق همخوانی داشته باشد از نظر بصری پذیراتر است.

سبک دکوراسیون اتاق

فاکتور مهم دیگری که در انتخاب رنگ کمددیواری باید به آن توجه شود سبک دکوراسیون اتاق است؛ چراکه رنگ‌ المان‌های داخلی ارتباط جدی با سبک دکوراسیون آن دارند.

برای مثال اگر اتاق موردنظر در سبک مینیمال، نئوکلاسیک و… طراحی شده باشد دست شما برای انتخاب رنگ‌های گرم و طبیعی مانند طیف‌های مختلف رنگ سبز، قهوه‌ای، آبی و دیگر رنگ‌های نوآورانه باز است.

از طرفی اگر سبک دکوراسیون اتاق‌خواب شما مدرن می‌باشد بهتر است به سراغ رنگ‌های نوود، خنثی، پایه و یا تند و جسورانه بروید؛ در این مورد رنگ‌های سفید، طوسی، مشکی، نوک‌مدادی، قرمز، زرد، نارنجی و… می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

ازطرفی اگر به دکوراسیون‌های مجللی مانند کلاسیک علاقه‌مند هستید بهتر است رنگ کمددیواری خود را از رنگ‌های موقر و باشکوهی مانند قهوه‌ای، کرم، بژ، استخوانی، طلایی و… انتخاب کنید.

مساحت و نور اتاق

بدون شک یکی از موارد مهمی که در انتخاب رنگ کمددیواری اتاق‌خواب باید به آن توجه داشته باشید مساحت اتاق و میزان روشنایی آن است.

در واقع از آنجایی که کمددیواری حجم قابل‌توجهی از اتاق را اشغال می‌کند رنگ آن تاثیر مستقیمی بر میزان بزرگ و باز به نظر رسیدن اتاق دارد.

هرچقدر که متراژ اتاق بالاتر و میزان نور دریافتی آن بیشتر باشد دست شما برای انتخاب رنگ‌های متنوع بازتر خواهد بود؛ بنابراین در اتاق‌های بزرگ و روشن، استفاده از رنگ‌های گرم و تیره نیز می‌تواند مناسب باشد.

در مقابل هرچقدر که متراژ اتاق پایین‌تر و نور کمتری را دریافت کند بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید چراکه این رنگ‌ها انعکاس نور بیشتری دارند و محیط‌ را دل‌بازتر و روشن‌تر نشان می‌دهند.

توجه به روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ‌ها یک مسئله بسیار مهم در انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی است که رنگ کمددیواری نیز شامل آن می‌شود؛ در واقع فضای اتاق‌خواب و هرآنچه که در آن قرار دارد در این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اتاق‌خواب فضایی شخصی برای کسب آرامش، استراحت کردن، تمرکز، فرار از دغدغه‌های روزمره و… می‌باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که ترکیب رنگ اجزاء آن به شکلی باشد که حس آرامش، توازن، تعادل، هماهنگی، امنیت و… را القا کند.

بنابراین اگر روحیات حساسی دارید یا به اندازه کافی المان‌هایی با رنگ‌های گرم و چشمگیر در فضای اتاق‌خواب شما وجود دارد بهتر است رنگ کمددیواری را از طیف‌های ملایم، خنثی و پایه انتخاب کنید.

برای مثال وجود یک کمددیواری بزرگ قرمز شاید در درازمدت حواس شما را تحریک کند درحالی که رنگ‌هایی مانند کرم، سفید، سبز ملایم، طوسی و… از نظر حسی و بصری چندان محرک نیستند.

محل قرارگیری کمددیواری

در انتخاب رنگ، شاید بهتر باشد به محل قرارگیری کمددیواری نیز اهمیت دهید؛ در واقع اگر کمددیواری اتاق شما روبه‌رو یا در معرض دید درب ورودی اتاق قرار دارد و با وارد شدن به اتاق مستقیما به چشم می‌آید بهتر است از کمددیواری با رنگ ملایم، خنثی و روشن استفاده کنید.

رنگ دیگر المان‌ها

کمددیواری یک المان بزرگ و چشم‌گیر در دکوراسیون داخلی است که تناسب نداشتن رنگ آن با رنگ پایه و کلی دکوراسیون داخلی کاملا به چشم می‌آید.

بنابراین اگر می‌خواهید که توازن و تعادل رنگ فضای داخلی اتاق به هم نریزد، رنگ کمددیواری را باتوجه به رنگ غالب در دکوراسیون و در تعادل با رنگ دیگر المان‌های بزرگ مانند دیوارها، سرویس‌خواب، پرده‌ها و… انتخاب کنید.

نکات مهم در انتخاب رنگ کمد دیواری

  • رنگ کمد دیواری باید در تناسب با سبک طراحی آن باشد.
  • در انتخاب رنگ به میزان جلا و جلوه متریال آن دقت کنید چراکه برخی رنگ‌ها روی متریال مات و برخی دیگر روی متریال براق جلوه بهتری دارند.
  • رنگ‌های پاستیلی و نوآورانه در کمددیواری سبک نئوکلاسیک جلوه بسیار خاصی دارند.
  • هرچقدر که سایز کمددیواری شما کوچک‌تر باشد استفاده از رنگ‌های گرم، تند، زنده و نوآورانه متعال‌تر به نظر می‌رسد.
  • اگر قصد طراحی کمددیواری دورنگ را دارید حتما به تعادل و تناسب بین رنگ‌های انتخاب‌شده دقت داشته باشید.

جمع‌بندی

کمددیواری اگرچه یک المان کاربردی است و حجم داخلی آن جهت نظم‌دهی بیشترین اهمیت را دارد اما باتوجه به بزرگ بودن این المان در فضای داخلی اتاق نباید از تاثیر بصری آن در تعادل محیط داخلی و جنبه زیبا‌شناختی آن غافل شد.

اگرچه شما در انتخاب رنگ کمددیواری و هر المان داخلی دیگری می‌توانید کاملا سلیقه‌ای عمل کنید اما اگر قصد دارید که فضای داخلی موردنظر شما از نظر هنر و علم دکوراسیون داخلی در تعادل و توازن باشد بهتر است به نکات فوق در انتخاب رنگ کمددیواری توجه داشته باشید.

نوشتهٔ پیشین
بهترین دیوار خانه برای کاغذ دیواری کدام است؟
نوشتهٔ بعدی
7تا از بهترین ایده های نورپردازی اتاق خواب دخترانه 2024